V pátek 11. dubna 2014 proběhla v pražském Národním informačním centru pro mládež beseda „Jak mohou mladí pomáhat a chránit (se) online… aneb projekty ICT bezpečnosti“. Hlavními tématy byly šikana, kyberšikana a bezpečnost na internetu. Představily se zde projekty a organizace Nenech sebou zametat, Národní centrum bezpečnějšího internetu (Safer Internet) a Komunikujeme, o.s., s projekty BeatBullying – Bojuj se šikanou! a IOR – Internet, nejdřív ochrana, pak radost.

Na besedě se sešlo téměř 20 posluchačů a diskutujících ve věku od 15 do 25 let, kteří se blíže seznámili s představovanými projekty a diskutovali o tom, jak v českých školách probíhá prevence kyberšikany a nebezpečného chování se na internetu.

Jak vyplynulo z diskuze, tématu bezpečnosti na internetu a ochraně soukromí je ve školách věnováno minimum pozornosti, ve většině zastoupených škol se těmto oblastem nevěnují vůbec (přítomni byli žáci jak státních, tak soukromých škol; jednalo se o střední školy různého zaměření, všechny se zakončením maturitní zkouškou). Dle názoru diskutujících se učitelé často neorientují v aktuálních trendech v oblasti používání internetu a pohybu na sociálních sítích, a tudíž možná nemají odvahu ani potřebné znalosti na to, aby o problematice bezpečnosti na sociálních sítích diskutovali se svými žáky. To ale účastníci besedy nevidí jako dostatečnou omluvu a důvod pro to, aby diskuze o bezpečnosti nebyla ve školním vzdělávacím plánu zahrnuta: „Ovládá nás to všechny. Učitel by se měl zeptat žáků, jaké jsou sociální sítě, a nechat se učit žáky,“ zaznělo z řad diskutujících, a ostatní souhlasili. Všichni přítomní se rovněž shodli na tom, že by se na školách nemělo učit o konkrétních sociálních sítích, jejichž popularita a některé funkce se rychle mění. Školy by měly dětem předávat obecné principy bezpečnosti na internetu a ochrany soukromí.

V závěru dne se k diskutujícím připojila Gabriella Cseh, manažerka Facebooku mj. pro střední a východní Evropu. Překvapivé bylo zjištění, že 50 % mladých uživatelů Facebooku (do 25 let) aktivně nastavuje soukromí a zabezpečenost svého facebookového profilu, zatímco starší uživatelé zabezpečení tolik úsilí nevěnují. To částečně nahrává názoru diskutujících, že zejména starší učitelé sociální sítě často neznají a příliš nerozumí jejich fungování.
Gabriella Cseh dále představila projekt zapojení Facebooku jako vzdělávacího nástroje do výuky na základních školách, a vysvětlila některé nejasnosti ve fungování Facebooku, které měli i samotní diskutující.

Páteční beseda ukázala, že mladí lidé mají zájem o ochranu vlastní bezpečnosti a soukromí na internetu. Školy však nejsou bohužel připraveny vést s dětmi diskuzi na toto téma, zejména kvůli omezené informovanosti učitelů a obtížnosti prosazení změn do zavedených vzdělávacích programů. Aktivity Safer Internetu mohou pomoci tuto situaci změnit, stejně tak jako projekty IOR, BeatBullying nebo Nenech sebou zametat, které pracují přímo s dětmi a učiteli v oblasti rozšiřování povědomí o problematice a sdílení příkladů dobré praxe.

Další informace o páteční besedě s Gabriellou Cseh se můžete dozvědět zde.

Translation

Registrace odběru novinek probíhá na našem mateřském webu NCBI.CZ

Videa

Kalendář

poslední měsíc srpen 2016 příští měsíc
Po Út St Čt So Ne
week 31 1 2 3 4 5 6 7
week 32 8 9 10 11 12 13 14
week 33 15 16 17 18 19 20 21
week 34 22 23 24 25 26 27 28
week 35 29 30 31

Příští akce

Žádné události
DMC Firewall is a Joomla Security extension!